Mihai Găinuşă
Mihai Găinuşă
5350 vizualizări 26 dec 2018

De exemplu, ”Moş Crăciun cu plete dalbe”. Da, pare uşor ciudat să vezi o persoană în vârstă purtând plete. Probabil, de aceea pe vremea lui Ceauşescu era Moş Gerilă. Tuns regulamentar, precum domnul Rădulescu Mitralieră sau alţi baroni cu antecedente securiste. Pe vremea aia, dacă trecea Moş Crăciun pe stradă era legitimat, dus la frizer şi la Oficiul Forţelor de Muncă.

Staţi că am zis că sunt bun, deci să nu pomenesc de muncă. Pomenesc de nămeţi. Moş Crăciun cu plete dalbe - măcar nu s-a vopsit ca Petre Roman - ”a sosit de prin nămeţi”. E normal, fiind colindă românească. În alte ţări, soseşte de la aeroport, pe o autostradă curată ca-n palmă. Tot e bine c-a sosit. Că dacă era trenul Regio de la Timişoara, acolo rămânea. În nămeţi.

”Şi aduce daruri multe la fetiţe şi băieţi”. Era mai ok dacă spuneau copii. În alte ţări, cei mici sunt îndemnaţi să-şi găsească singuri sexualitatea. Poate sunt unii care nu vor să fie nici fetiţe, nici băieţi. E dreptul lor, nu? Plus că, după discriminarea asta din colindă, probabil Moşul va aduce daruri în funcţie de felul copilului. Păpuşi la fetiţe şi maşini la băieţi. Deşi, la maturitate, se schimbă complet preferinţele: fetiţele vor maşini, iar băieţi nişte păpuşele, blonde eventual.

Uşor dubioasă mi se pare şi colinda cu ”am plecat să colindăm, Domn, domn, să-nălţăm, când boierii nu-s acasă”. Nu vi se pare că e o mărturisire de natură penală?  De ce să colindaţi exact când boierii nu-s acasă? Şi de ce îi numiţi boieri? Că au o maşină şi o casă? Ăia sunt din pătura de mijloc a societăţii. Boierii sunt cei care au câte-o insulă Belina, câte-un judeţ Vrancea. Dar la ăia n-aţi colinda, că e permanent cineva acasă. BGS-ul, alarme.

Scuze, eram bun. Cum era mai departe? ”C-au plecat la vânătoare, să vâneze căprioare”. Corect, că e sezon până pe 15 februarie. Ce contează că unele sunt gestante şi mătrăşeşti fauna în dezvoltare? Sper că nu sunt capre negre, că atunci e braconaj, se vânează până pe 15 decembrie. În fine, ”căprioare n-au vânat, ci-au vânat un iepuraş, Să facă din pielea lui, Veşmânt frumos domnului”. Frumos, ce să spun. Colindă care promovează uciderea unui biet iepuraş. De Crăciun îi jupuim şi de Paşte umplem Facebook-ul cu ei. Aaa... ce drăguţi sunt! V-am zis că obiceiurile sunt ciudate rău.

Oricum nu cred că Domnul e de acord cu uciderea bietei fiinţe şi n-are nevoie de veşmânt din piei de iepuri. Cine a mai văzut ca Domnul să fie îmbrăcat în blană? Mă mir că nu se sesizează asociaţiile pentru protecţia animalelor.

Nu mai zic de celebrul: ”deschide uşa creştine, c-am venit şi noi la tine”. Şi noi? Adică e clar că i-au mai văzut şi pe alţii venind, că se duce vorba imediat: vezi că ăla e acasă, du-te la el la colidat. Şi uite aşa, nu mai apuci nici să închizi uşa între colindători, e un du-te-vino, se face curent, sunt premise să răceşti şi, dacă mai dai şi de un colindător cu gripă, te-ai scos, creştine! Oricum, nu poţi să-i primeşti pe toţi la covrigi şi la nuci multe, că doar nu ai depozit de supermarket acasă. La un moment dat, trebuie să închizi uşa şi atunci cei care ştiu că eşti acasă, o să te înjure că lor nu le deschizi. Şi oricum, nu vor nuci şi covrigi, să fim serioşi.

Deci, colindele astea promovează la greu obţinerea foloaselor materiale necuvenite şi încurajarea hărţuirii cetăţenilor de bună credinţă.

Aşa... unde rămăsesem? A, la magia colindelor de sărbători. Ce frumos, ce atmosferă plină de bunătate!

Sau nu! După cum bine subliniază versul: ”ne daţi ori nu ne daţi?” Cred că e un sindicat al colindătorilor, ceva.

Sărbători fericite!

 

Citește și: